Orion Nebulası

Temel bilgiler

Orion Nebulası muhtemelen en ünlü bulutsulardan biridir. Bir Salma Nebulası türüdür. Aynı zamanda dağınıktır. Sınıfının en parlağı olarak bilinmektedir.

Bu astronomik nesnenin birkaç adı daha vardır. Örneğin, Orion Nebulası, Messier 42 veya kısaca M 42 olarak da adlandırılmaktadır. Ayrıca NGC 1976 adını taşımaktadır.

Büyük Orion Nebulası, 1610’da Nicolas-Claude Fabry de Pereysque tarafından keşfedilmiştir. Ancak, H. Huygens bunu 1656’da incelemiş ve tanımlamıştır.

Dünya’dan 1344 ışık yılı uzaklıkta olmasına rağmen, M 42 hemen hemen her yerden açıkça görülebilmektedir. Bulunduğu gibi, alanı ayın neredeyse dört katı büyüklüğündedir. Ayrıca Orion’un yıldızlarının parlaklığı her zaman çok parlak olarak nitelendirilmektedir. Bu nedenle, bulutsuyu bulmak zor değildir. Tabii bunun için tam olarak nerede olduğunu bilmeniz gerekmektedir.

Özellikleri

Bulutsunun uzayında yıldız oluşumu aktif olarak gerçekleşmektedir. Bu nedenle, burada toz ve gazdan oluşan çok sayıda genç gezegen sistemi gözlemlenmektedir.

Bilim adamlarına göre Orion’un kırmızı ışığı, çoğunlukla hidrojen olan sıcak gazdan gelmektedir. Mavi renk, mavi yıldızlardan gelen toz ışığının yansımasıdır. Mor tonlar ise, radyasyon merkezde bulunan büyük yıldızlardan yansıdığında ortaya çıkmaktadır. Ayrıca Orion Nebulası, moleküler bulutları içermektedir.

Orion Nebulası nasıl bulunmaktadır?

Orion Nebulası, en ünlü derin uzay nesnelerinden görülebilmektedir. Bununla birlikte en parlak bulutsulardan biridir. Bu nedenle, amatörler de dahil olmak üzere birçok gökbilimci, onu gözlemlemeye çok dikkat etmektedir.

Ayrıca, NGC 1976’nın görünen büyüklüğü 4’tür. Bu da onu teleskop kullanmadan bile gökyüzünde bulmayı mümkün kılmaktadır. Orion Nebulası gökyüzünde göründüğünde çok basittir. İzlemek için en iyi zaman kıştır. M42, sözde Orion Kılıcı alanında açıkça görülebilmektedir.

Bir teleskopta, Orion Nebulası uzun ve parlak bir bulut olarak görülebilmektedir. Güçlü bir cihaz kullanırsanız, şekil gerilmiş bir yaydan başka, bir yay şeklini almaktadır. Bazen bir yarasa ile de karşılaştırılmaktadır.

Merkezde, kanatların kenarlarına doğru parlaklığını azaltan parlak bir ortam görünmektedir. Örneğin Hubble teleskobu sayesinde bilim adamları merkezde Trapezium adını verdikleri bir alan olduğunu belirlemişlerdir. Adına benzer bir görünüme sahip dört büyük ve parlak yıldızdan oluşmaktadır. Bu da, bölgede bir gezegen öncesi disk keşfedilmesi ile ortaya çıkmıştır. Alt kısımda birkaç kahverengi cüce gezegen de bulunmaktadır.

Doğu kesiminde üç yıldız vardır. Aynı çizgide bulunmaktadırlar. Ayrıca görünen kanatların birleştiği yere Balık Ağzı denmektedir. Ek olarak, ilginç bir yer daha vardır. O da, düz bir şerit olan kılıç şeklidir. Ancak telaffuz edilmemektedir.

Son olarak, batı kısmı Yelken olarak adlandırılmıştır. Muhtemelen bu çok parlak olmayan alan, açık bir yelken gibi kanatları çevrelemektedir.

İlginç bir şekilde, Orion Nebulası hakkında ve parlak yıldızlarından ilk kez eski halklar tarafından söz edilmiştir. Örneğin, Maya mitolojisinde bulunmaktadır. Ayrıca, Ptolemy ve Galileo Galilei gibi bilim adamlarının eserlerinde takım yıldızdan birçok nesne not edilmiştir. Gelecekte, Orion Nebulası, en azından dolaylı olarak Tycho Brahe ve diğer önde gelen şahsiyetlerin yazılarında mevcuttur.

Kuşkusuz, bulutsunun güzelliği ve gökyüzündeki iyi görünürlük, popülaritesini sağlamıştır. Ancak bu muhteşem nesneye olan ilgi sadece izlenimlere dayanmamaktadır. Kuşkusuz, M 42’nin çalışması, astronomideki diğer keşiflerin gelişmesine katkıda bulunmuştur.

En popüler yıldızlar